Bilgisayarda görüntü işleme yazılımları, yöntemler, ilgili web sayfaları, gökyüzü takip programları...
#53002
Öncelikle, bu konuda hiçbir şekilde uzman değilim, onu söyleyerek başlayayım. Hatalarım olursa bilen düzeltsin. Yaptığım bir şeyin daha kolay yolu varsa onu da yazabilirsiniz tabi. Katkılarınızla ben de öğrenmiş olurum.

Şimdi.. Yazmaya başlayacağım şey konuya tamamen yabancı olanlar için çok karışık gelebilir, fakat birebir takip ederseniz ve bir yandan okurken bir yandan adım adım kenarda işi yapıyorsanız kolay olduğunu göreceksiniz.

Öncelikle 21 MB'lık bir dosya veriyorum. Aynı şeyi birlikte işleyelim ki şurda Onur neyi kastediyor gibi sorular mümkün mertebe az olsun, kafa karışıklığı olmasın. Olursa da elbette sorularınıza açığım.

http://www.megaupload.com/?d=2HPVDBN5
http://rapidshare.com/files/381904077/55.rar.html

(Megauploada giremeyenler lütfen DNS ayarları problemlerini halletsinler, burası bunun yeri olmadığı için onu geçiyorum, rapidshare de 10 downloada izin veriyor, lütfen sadece 1 kez indirin diğerleri de çekebilsin, tekrar upload etmek zorunda kalmayalım, megaupload açabilenler de rapidden indirmesin o yüzden, orada sınırsız)
#53003
Hava koşulları ve hazırlık:

Fotoğraf çekiminin en önemli aşaması kayıttır. En önemlisi diyorum çünkü çok kısa bir zaman almakla birlikte değiştiremeyeceğiniz tek şey bu. O yüzden iyi yapmak çok önemli. Diğer aşamalar kötü olsa da halledilebilir. Kayıdın önemli olmasının bir nedeni daha var. Eğer hava güzelse (hadi panik yaptırayım :) ) her an bozulabilir. Her an nerden ortaya çıktığını anlayamadığınız bir bulutun kapatmaya başlamasına şahitlik yapabileceğiniz gibi (bir yerden gelmesi gerekmiyor, durduk yerde de yavaş yavaş ortaya çıkabilir), havadaki termal farklılıklardan kaynaklanan hareketlenmeler de her an başlayabilirler. Aslında bulutların varlığı hiç önemli değildir (dolunayı bile görünmez hale getiren yoğun bulutlar dışında), öyle ki bazen Ay çıplak gözle bulutların arasından girip çıkarken bile webcamden baktığınızda sapasağlam bir Ay göründüğünü görebilirsiniz. Bunun bir sebebi teleskobun ışık toplama kapasitesinin gözünüzden çok daha fazla olmasının yanında, aynı zamanda kamera ayarlarının değiştirilebilir olmasıdır, webcamden shutter speed ve gain kurcalayarak ışığı artırabilirsiniz.

Bir numaralı görüntü katili ise termal farklılıklardır (bundan sonra kısaca seeing diyip geçeceğim), seeing her an her zaman değişebilir. Mükemmel bir hava varken webcami çıkartmak için odaya gidip döndüğünüzde seeingin bozulduğunu görebilirsiniz. Tersi de olabilir. Gökyüzündeki bulutların ise seeing ile en ufak bir alakası yoktur. Çıplak gözle baktığınızda tüm yıldızları görebildiğiniz, tek bulutun olmadığı mükemmel bir akşam aslında seeingin berbat olduğu bir gün olabilir. Yada gökyüzünün kara bulutlarla kaplı olduğu bir akşamda bulutların arasından bir anlığına çıkıveren bir objeye baktığınızda aslında seeingin mükemmel olduğunu görebilirsiniz. Bu durumda pırıl pırıl bir gökyüzü yerine yeri gelince bulutlu bir akşam çekim yapmanız daha iyi bile olabilir (tabi tersi de mümkün, en iyi senaryo zaten hem bulutsuz olan hem de seeingin iyi olduğu bir akşamdır dememe gerek yok herhalde :) )

Seeing için elinizden gelen şeyler çok sınırlıdır. İşin %80'i konusunda hiçbir şey yapamazsınız. Fakat %20 bile olsa bu payı geliştirmek elinizde ise, bunu her zaman yapmanız sizin için daha iyidir. Eğer hava mükemmelse (80 puan) fakat siz kendi payınıza düşeni yapmazsanız (0 puan), elde edeceğiniz görüntü "iyidir" (toplam 80 puan). Elde ettiğiniz görüntü iyi olsa da mükemmel olan koşullara aslında yazık etmiş olursunuz. Ha tabi koşullar "kötü" ise (30 puan) siz mükemmel bir hazırlık da yapsanız (20 puan da size), görüntü hala orta kalitedir ve tatmin etmeyebilir o ayrı (toplamda 50 puan). Özetle hem sizden bağımsız olan seeing koşullarını tespit etmeniz, hem de sizin payınıza düşeni yapmanız çok önemlidir.

Peki sizin payınıza düşen şeyler ne? Üç şey

1- Düzgün bir kolimasyon olduğundan emin olmak,
2- Doğru düzgün odaklama ayarını yapmış olmak
3- Teleskobunuzu soğutmak

---

Bunlar için, yine aynı sırayla detaya girersek:

1- Kolimasyon: Ortamda mükemmel koşullar varsa, bu fırsat elinize nadir geçebileceği için kolimasyonu her zaman yaptığınızdan daha da iyi hale getirmeye çalışabilirsiniz. Kolimasyon aslında çok kolaydır ama yüksek büyütmede profesyonel diyebileceğiniz gözlem kalitesi istiyorsanız kendi gözünüzle yapabileceğiniz kolimasyondan daha iyisine muhtaçsınız. Kolimasyonun ileri tekniklerine burada girmeyeceğim (önemli sebebi benim de ileri teknikleri anlatacak biri olmamamdan kaynaklanıyor! ben de gözle yapıyorum şu an sadece, diğerleri hakkında sadece kısıtlı teorik bilgi sahibiyim), bahsetme sebebim kolimasyonun her zaman daha iyi bir şekilde yapılabileceği konusunda en azından bilgi vermek.

Bu arada teleskobunuzun f oranı ne kadar yüksekse bu konuda o kadar şanslısınız. Hızlı teleskopları kolime etmek daha zordur. Daha hassas ayar ister. Yine de kolimasyon kimsenin gözünü de korkutmamalı, ben f4.9 olan teleskobumda sadece odaklayıcıya ortası delik olan bir kapak takarak gözümle bakıp geçiyorum, yine de sonuçlardan memnum. Orta karar tatmin edici bir kolimasyon yapmak çok kolaydır. Profesyonel fotoğraflar sadece %2-3 daha iyi gösterir, zaten o yüzden profesyoneldirler. Çok emeği, sadece azıcık daha iyi çekebilmek için gösterirsiniz.

2- Odaklama: Bunda söylenebilecek şeyler yukardaki ile kabaca aynı. Mükemmel havalarda odaklamaya özel bir ihtimam gösterseniz iyi olur. Aslında yeni başlayacanlar için odaklama daha önemlidir. Çünkü kolimasyonda farkedecek ufak detaylar o kadar büyük etki yapmazken, odaklamada yaptığınız minicik bir ayar kaçıklığı farkedebilecğiniz gibi tüm detayların silinmesiyle sonuçlanabilir. Düzgün bir odağa varmak kolimasyon yapmaktan çok daha kolaydır fakat çok daha da hassastır, dikkat etmek gerekir.

Bu konuda yüksek f oranlı teleskoplar bir kez daha şanslı. Hızlı teleskoplarda odağa varmak biraz daha zordur. F oranı yüksekse daha kolay oluyor.

Bu alanda yine profesyonel bir çekim kalitesi için hassas odaklayıcılar alanlar bulunuyor. Crayford odaklayıcıların rack and pinion (R&P) odaklayıcılardan üstünlüğü var. Double speed olanların daha da fazla üstünlüğü var. Daha da iyisini ararsanız Feathertouch, çok iyisini ararsanız Moonlite gibi odaklayıcı tercihleri var. Tabi elektronik odaklayıcı alanlar da var, bu da elle dokunmanın verdiği titreşim etkisini yok edebiliyor. Titrerken görüntünün odağına varmak daha zordur çünkü. Bunları sayıyorum çünkü işin odaklama kısmının da önemli olduğunu görmelisiniz, kimisi bu işi daha kolay yapmak için birkaç yüz doları odaklayıcıya döküyor. Hal böyleyken çekim yapmadan önce 2 çevirip bırakma gafletine düşmeyin :) Ben 1-2 dakika kadar uğraşıyorum.

Odağa varmanın en iyi yolu teleskobu bir yıldıza çevirmektir. Ay üzerinde odaklama yapmaya çalışmayın (yıldız yoksa o son çaredir). Yıldızın avantajı noktasal olmasıdır, düzgün bir odakta yıldız en ufak haline ulaşacağı için yapmak daha kolaydır. Tabi webcamde yıldızın görünebilmesi için gaini sonuna kadar artırmanız ve gökyüzünün parlaklığını artırmanız gerekebilir. Önceden bunu yapmazsanız niye hiç yıldız görünmüyor yahu diye şaşırmayın :) Yıldızı bulduktan sonra tekrar ışığı kısmayı unutmayın odaklama yapmak için.

Bu arada bir tüyo.. Gerek aradığınızı bulmak için gerekse de odaklamayı yapmak için her zaman webcamin çalışabildiği maksimum fps'yi kullanın. SPC900NC, 60 fps hızla çalışabiliyor. 5 fps ile bu işi yaparsanız hem aradığınız şeyi bulmanız çok zorlaşır, hem odaklamayı sağlıklı yapmak zorlaşır. 60 fpsde görüntü malum çok daha hızlıdır. Deneyince ne demek istediğimi göreceksiniz (tabi bunu sadece bulma ve odaklama için yapın, sonra 5 fps'ye geri dönmeyi unutmayın çekim yaparken)

3- Soğutma: Bu, teleskobun merceği yada aynası (ne kullanıyorsanız) önündeki sıcak hava dalgasını yok etmek için gereklidir. Sıcak bir hava, eğer aynanız sıcaksa aynanızın 10 cm ötesine kadar mesafede her zaman bulunacaktır. Dolayısıyla seeing mükemmel olsa bile aynanızın önündeki sıcak hava nedeniyle sanki seeing o kadar iyi değilmiş gibi düşünüp aldanabilirsiniz. 6 inçe kadar olan teleskopları dışarıda 1 saat bekletmek yeterli oluyor gördüğüm kadarıyla. Büyük teleskoplar için daha fazla beklemek yada soğumayı kolaylaştırmak için arkasına bir soğutucu fan takılabilir (benim 12 inçte her zaman fan kullanıyorum). Bu tabi ufak teleskoplarda (8 inç ve altı) pek gerekli değil. Soğutmayı yaparken teleskobun kapağını açmak işleri tahmin edeceğiniz gibi kolaylaştırır. Fakat hava rüzgarlıysa yada hava kirliliği varsa pek açık tutmanızı önermem. Rüzgar aynanıza toz getirebilir, hava kirliliği de leke yapabilir, aynanın ömrünü azaltır. Soba kullanımının sona erdiği bu sıralarda artık kapağı açık tutmak için ben pek sakınca göremiyorum (10. katta olmak da işe yarıyor tozun gelme şansının az olması dolayısıyla). Ben soğutma esnasında teleskobu 60 derece tepeye bakacak şekilde bekletiyorum. Daha fazla yatırmak rüzgarla toz gelme olasılığını artırdığı gibi, tam dik tutmak tüpe bir şekilde girecek tozun doğrudan aynaya doğru inişe geçmesine neden olabiliyor.
#53008
Her şey hazır mı.. O zaman çekim için kullanılan programlara gelelim.

Kolimasyon tamam, odaklamayı da hallettiniz, çekim yapacaksınız. Çekimin kayıpsız olması çok önemli. O yüzden AVI formatında çekim yapmanız gerekir. SPC900NC alırsanız (başkalarında da aynı olabilir), kamera ile birlike gelen Vlounge programının WMV, MPG (yada başka bir format, hatırlamıyorum) kaydettiğini görürsünüz. Bu programla yapılan çekimler çok başarısızdır. Direkt uninstall edin. Sizin ihtiyacınız olan şey başka programlar.

Bir yolu QCFocus programıdır. Fakat porttalk.sys adı verilen bir dosyayı sistem klasörlerinize koymanızı gerektirir çalışmak için, dosyayı internetten bulmanız lazım. Windows 7'de ise ona rağmen çalıştırmayı başaramadım. XP'den Windows 7'ye geçtiğimden beri bu programı kullanamıyorum o yüzden yeni bir programı tesadüfen kullanmaya başladım.

Aslında 1 değil 2 program. Dezavantajı bu, iki program aynı anda açık olacak. Avantajı ise QCFocus'tan daha sağlıklı olması. Burda bu iki programa göre anlatacağım. İkisi de ufak ve bedava programlar.

Biri VirtualDub, diğeri WcCtrl.

İlki kayıt yapmanıza olanak tanır, diğeri kameranın ayarlarını kurcalamaya.
VirtualDub için baktım 1.9.9 versiyonu sitede var, bendeki 1.9.6. Ama çok farklı olduklarını sanmıyorum bug onarımları dışında. O yüzden yine elimdekine göre anlatacağım. WcCtrl programı da 1.6.52, değişmemiş bende de bu var.

VirtualDub yükleme bile istemiyor olması lazım. Programı açıyorsunuz, sol üst köşede File'a tıkladıktan sonra aşağılarda "Capture AVI" tuşu var. Ona basınca görüntü vermeye başlar.

Bundan sonra anlatacaklarım bu capture avi tuşuna bastıktan sonra çıkan seçenekler, bundan sonrasını kamerayı bağladıktan sonra bakın yani.

İlk kullanım için birtakım ayarları değiştirmek isteyebilirsiniz. Audio bölümünden Enable Audio Capture onaylı olarak geliyor, onu kapatırsanız ses kaydetmez. Bunu kalıcı olarak kapatmanın yolunu henüz bulamadım bazen unutuyorum her gözlemden önce kapatmayı. Açık kalırsa çok mahsuru yok ama kayıt alırken veri akışının bir kısmını bu meşgul ettiği için aslında kapatmak daha iyi. Hem kaydettiğiniz videonun boyutu eğer o videoyu ilerde saklamak istiyorsanız daha az yer kaplar sesi kapatınca.

Önemli bir ayar (bunu sadece bir kere yapacaksınız merak etmeyin), programda yukarıda Capture sekmesine basınca "settings"e girin. Ufak bir ekran açılacak. Frame rate'i buradan belirliyorsunuz, ordaki değeri 5 yapın. Eğer küsüratlı görünüyorsa 5.0000 yapın. Kısaca 5 olsun. Daha fazla frame kaydetmek istiyorsanız 10 yapabilirsiniz, ama üstüne çıkmayın. Mümkünse 5'te kalsın.

Bir başka önemli ve bir kereye mahsus olan ayar şu, yukarıdaki "Video" sekmesine basın, açılan seçeneklerde en aşağıda "set custom format" var. Ona basınca çözünürlüğü ayarlayacaksınız. 320x240 seçili geliyordur herhalde, onu 640x480 yapın. Daha fazlası mümkün oluyor mu diye merak ediyorsanız söyleyeyim olmuyor :) Kameraya hile sökmüyor haliyle. Program zaten astrofotoğrafçılık için yapıldığından sıkıştırılmamış formatta kayıt seçeneği ile geliyor. Yine de bu nerden görünüyor diye bakıp emin olmak istiyorsanız Video sekmesinden en alttaki "Compression"a bakabilirsiniz. Orada "Uncompressed i420 ... vs" seçili olması lazım, öyleyse bırakın öyle dursun.

Program gördüğünüz gibi çok sayıda seçenek içeriyor, ben en çok ihtiyacm olan zaruri şeyler dışında kurcalamadım, sizler işe yarayacak daha çok şey de bulabilirsiniz. Benim en çok ihtiyaç duyduğum şey her takışta otomatik olarak açılan sesin nasıl kalıcı olarak kapatılacağını bulmak, bulursanız haber verin.

Programı açtıktan sonra bir de WcCtrl programını çalıştırmanız gerekir çünkü virtualdub ile kamera ayarı yapamıyorsunuz. WcCtrl minik bir programdır, köşede tutun çekim boyunca. Açınca ilk iş olarak "Connect a Cam" tuşuna basın, seçeneklerde kameranızı göreceksiniz, onu seçince program kullanmaya hazır olur.

Aslında bu çok basit bir program (bundan sonrasını kamerayı aktif hale getirmeden program üzerinde göremezsiniz). tepede 4 sekmesi var ama siz sadece 1 sekmeyi kullanacaksınız, o da "Primary". Bunun dışında bir de load / save sekmesi var, onun avantajı 5-6 tane farklı ayar kaydedebiliyor olmanız. Böylece Ay için ayrı, Jüpiter için ayrı, odaklama ve bulmak için (maksimum ışık, 60 fps vs) ayrı ayar kaydedip istediğinizde load edebilirsiniz. Ben gerçi çok gerek duymuyorum, zaten bir ayarı sabit tutup her zaman kullanabileceğiniz anlamına gelmiyor. Ay'ın parlaklığı evreden evreye değişebilir, bulut gelince parlaklığı artırmanız gerekebilir vs. Her çekimden önce ayarın iyi olup olmadığını her halükarda kontrol edin.

Ayar ise primary ekranında.. Orada sadece Gain ve shut ayarlarını kullanın. Hatta mümkünse sadece Shut (shutter speed)... Brightness ve gama'ya hiç dokunmayın olduğu gibi dursunlar her zaman.. En aşağıdaki FPS'yi değiştirmek kayıtta hiçbir işe yaramaz çünkü kayıt yapacak olan program Virtualdub ve onu yukarda dediğim gibi 5 fps olarak ayarladıysanız siz WcCtrl'de ne yaparsanız yapın 5 fps ile kaydeder. Bu iyi bir şey çünkü siz WcCtrl'deki ayarı her zaman 60 fps'de tutabilirsiniz. Böylece çekim dışında odaklama ve arama bulma faaliyetlerinizi kolaylaştırırsınız yüksek fps ile.. çekim yapar yapmaz zaten 5 fps'ye geri dönecektir.

Ben mümkün olduğunca her zaman gain'i 0 yapıyorum. Çektiğim cismin parlaklığına göre shutter speed'i değiştiriyorum sadece. Nedenini sanırım çekim yaparken kendiniz görebilirsiniz. Her şey deneme yanılma sürecinden sonra öğrenilen şeyler. Bir cismi ararken gaini sonuna kadar artırıp shut'ı tamamen kısıyorum bölyce gökyüzü inanılmaz parlak oluyor ve yıldızları bulmak kolay oluyor (not: Eğer Orion nebulasını filan çekmeye cesaret edecekseniz bu ayarı yapabilirsiniz :) ) Aradığım şeyi bulunca gaini tekrar 0'a çekiyorum. Shutter speed ise tam tersi, ne kadar düşükse o kadar parlak oluyor. Dolunay'da biraz artırmanız gerekiyor yoksa bembeyaz bir top gibi görünebilir. İstediğiniz ayarı yapmak size kalmış. Muhtemelen sadece shutter speed için kullanacaksınız bu programı. Program minik oldğu için üzerinde yaptığınız değişiklikleri anında kamerada yani Virtualdub'da görebilirsiniz (onu o yüzden tam ekran kullanın, WcCtrl ise köşede kalsın).

Kayıt yapmak için kısayolları söyleyeyim bu arada, ekrandaki tuşlarla butonlarla uğraşmayın. VirtualDub seçiliyken klavyede F5 tuşu kaydı başlatır, Esc tuşu sonlandırır, başka bir şeye gerek yok. Bu arada şeyi söylemeyi unuttum. Nereye ne isimde kaydedeceğinizi programa önceden gösteriyorsunuz. File'dan "set capture file"a basarsanız kaydetme ekranı çıkar (kısaca F2 de işinizi görür kısayol olarak) oraya kaydedeceğiniz videolara istediğiniz ismi verebilirsiniz.

Kritik not: Bir video kaydettikten sonra başka bir video kaydedecekseniz buraya girip yeni bir isim yazmanız gerekir yoksa üzerine kaydeder, eski çekiminiz yok olur! Buna dikkat.. Ben her seferinde F2 yapıp oraya 1, 2, 3, 4 diye giden isimler koyuyorum.

Çekim yaparken teleskoba dokunmayın, titreme yapar. Hatta teleskobun yanında fazla hareket de etmeyin. Teleskobun ağzından kafanızı ve vücudunuzu uzak tutun. Vücudunuz 36 derece çünkü dışarısı ise 20 derece daha soğuktur, termal farklılıklara neden olursunuz tüp önünde. Çok temkinliyseniz hatta rüzgarı karşınıza alırsınız, aksi durumda rüzgar ısınızı teleskoba götürür. Tabi bunlar hep minik şeyler ama madem detaylı bir yazı yazıyoruz, bunları buraya yazmam lazım.

Teleskobu kullanmak için en iyi yer, ısı kaynaklarından mümkün olduğunca uzaklaşmaktır. Bu yüzden apartmanda yada terasta çekim yapmak aslında iyi değildir. Çünkü duvarların kendisi ısı kaynağıdır ve geceleri soğurken çevreye ısı verirler. Balkondaysanız tabi bu konuda yapabileceğiniz bir şey yok ama teleskobunuzu çevireceğiniz yere dikkat edebilirsiniz en azından. Karşıda bacalar duvarlar çatılar vs varsa onlardan uzak tutmaya çalışın tüpün doğrultusunu mesela.

Neyse, çekim mevzusu bu kadar.

Bu arada çekim yapmak oldukça yer kaplıyor, ona göre önceden en azından 3-5 GB yer olduğundan emin olun.
#53011
Çekim esnasında mümkün olduğunca çok frame çekip içeri girdiniz, güzel.

Artık işin işleme kısmına gelebiliriz. Eğer videolarınızı silmezseniz istediğiniz yer ve zamanda tekrar işleme şansınız olur. Hatta bana kalırsa ilk videolarınızı kalıcı olarak saklayın, anı niyetine dursunlar. Aradan çok zaman geçip profesyonelleştiğiniz zaman açıp tekrar işleyip farkları görürsünüz. Video ve fotoğrafları Winrar ile sıkıştırırsanız çok fazla yer kazanırsınız. Özellikle gezegen çekimlerinde görüntünün zaten %99'u simsiyah olduğu için akılalmaz sıkıştırma oranlarına ulaşabilirsiniz (100 MB dosyayı 250 KB'a indirmek gibi)

İşlemeyi doğrudan Registax ile yapabilirsiniz ama benim tavsiyem önce videoyu framelerine ayırmaktır. Bunu Irfanview programı ile yapabilirsiniz (hayda bir program daha çıkarttı başımıza diyebilirsiniz ama bu program birkaç kere daha işimize yarayacak, çok faydalıdır onu da kurun.

Irfanview ile avi dosyalarını açabiliyorsunuz, programda videoyu açın. Video çalışmaya başlayacaktır. O sırada tepede "option" sekmesine tıkladıktan sonra "extract all frames" seçeneğine basın. Çıkan ekranda üst tarafa frameleri nereye kaydetmek istediğinizi yazacağınız bir yer olur onu iyi seçin çünkü 300-500 artık kaç tane frame varsa hepsi oraya konacak, tam masaüstünü seçme gafletinde bulunmayın yani. Seçtikten sonra direkt OK diyin, bir süre program kitlenir gibi olabilir ama bekleyin, artık videonun büyüklüğüyle orantılı olacak şekilde 5 ila 30 saniye sonra bitecektir. Gösterdiğiniz yere tüm frameler konmuş oldu böylece.

İlk mesajımda megaupload linki paylaştım. Orda göreceğiniz frameler bu şekilde dağıtılmış framelerden oluşuyor. Aslında dobson kayıp gittiği için tüm yüzeyi videoya alıyorum ama sizler için kolay olsun diye tüm frameleri değil sadece işleyeceğimiz kraterin olduğu frameleri ayıklayıp size hazır hale getirdim.

Frameleri önceden ayıklamanın avantajı şudur. Eğer bir cisme odaklanacaksanız ve o cisim tüm framelerde yoksa, önceden içinde olmadığı bu frameleri kendi elinizle silip sonsuza kadar kurtulabilirsiniz. Aynı şey net çıkmayan frameler için de geçerli. Tek tek bakıp kötü olduğunu ve işlemeye almak istemeyeceğiniz frameleri temizleyebilirsiniz. Böylece aynı video üzerinde kaç farklı işleme yaparsanız yapın hep halihazırda eleğinizden geçirilmiş frameler kullanılacağı için her seferinde tek tek uğraşmanıza gerek kalmaz. İsterseniz aynı şeyi Registax içinden de yapabiliyorsunuz işleme sırasında ama program kapatıp tekrar açtığınızda tabi aynı frameleri yine koyacağınız için yine ayıklamanız gerekir, benim yaptığım bu framelerine ayırma işlemi tüm zahmeti kökten halleder.
#53022
Sonunda beklenen ana geldik, Registax :)

Frameleri Registax'a atın, bunu program içinden seçerek de yapabilirsiniz, windowstan hepsini seçip programa sürükleyerek de yapabilirsiniz, hangisi daha kolay gelirse. Çok fazla frame olduğu için Ctrl + A kısayolunu kullanmayı bilmeyen varsa bu vesileyle duymuş olsun :) Klasördeki tüm dosyaları seçer.

Bende Registax v5.1 var, yeni çıkan, ona göre anlatacağım. Daha önce hiç kullanmayan varsa kolaylık olsun diye bunu kursun. Özellikle v4 gibi bir sürüm varsa elinizde kullanmayın, 5. sürüm diğerlerinden oldukça farklı arayüz olarak, yazdıklarım hiç anlaşılmayabilir.. Her şey hazırsa programı açın.

Sol üst köşeden select'e basınca çıkan ekranda frameleriniz olan klasöre girin. Eğer klasörde framelerde başka bir şey yoksa (ki olmasın) Ctrl + A diyip hepsini seçip tamam diyin. Karşınızda ilk ekran olan Alignment olacak.

Alignment ekranının anlamı, çektiğiniz görüntülerde detaylı çıkmasını istediğiniz bölgelerin neresi olduğunu programa göstermektir. Bu sayede aynı zamanda görüntünün kayıp gidiyor olmasından kaynaklanan farklar da ortadan kalkacaktır (takipsiz kundak olması bu yüzden çok şey farkettirmiyor).

Hiç bir şey yapmadan önce, en alttaki çubuğu görün. Sol alt köşede yeşil bir kare vardır (seçili olan frame'in işlenenlere dahil olduğunu gösterir, şimdilik hepsi yeşil). Onun sağındaki ekranın sonuna kadar giden çizgiyi görün. Burda tüm frameleriniz var. Ordaki çubuğu sağa sola çekerek tüm frameler arasında dolaşabildiğinizi görün.

Bunu ilk başta göstermemin sebebi şu. Eğer hangi frame'i uygun görürseniz, tüm işleme bittiği zaman karşınıza çıkacak görüntü ordaki konumlandırmaya göre olacak. Mesela ilk başta çıkan frame bizim örneğimizde 348 numaralı framedir. Gerçi program bunlara 1'den başlayan bir sıra verdiği için biz 1 numaralı frame diyelim. Bu frame'de dikkat ederseniz Kopernik krateri epey solda kalıyor. Bizim şimdi netleştireceğimiz krater bu olacak (bunun anlamı bir tek bu netleşecek demek değil tabiki, burda daha çok seçilen yere göre framelerin kalitesi program hafızasında sıralanır size limit ekranında ona göre sorulur, neyse işin teknik açıklamasıyla kafa karıştırmayayım).

Solda kalan ve çok büyükçe olan Kopernik kraterini sol tarafta görüntülemek istemiyoruz onu o yüzden uygun bir yerde fotoğrafı kaydetmemize olanak verecek olan bir yere getireceğiz. Aşağıdaki çubuktan bahsetme sebebim bu. Onu sağa kaydırınca frameler arasında ilerlendiği için Kopernik ortaya gelecektir. Konum olarak işleme bitince size en estetik gelen açı ne ise onu seçin, Kopernik'in nerede durduğunun hiç önemi yok. Ben estetik dursun, sağdaki kraterler de görüntüye girsin diye Kopernik'i tam ortaya getirmedim, ama solda kalan şekiller de görünsün diye 43 numaralı framede durdum.

Şimdi mouse imlecini görüntüye getirdiğiniz zaman mouse'u takip eden bir kare şekli göreceksiniz, o hizalama ekranının büyüklüğüne göre değişir. Sol tarafta "alignbox size" yazan yerde 32, 64, 128 vs görebilirsiniz. Ordan istediğiniz şeyi seçerseniz o kare ona göre büyür. Netleyeceğiniz alana göre seçeceksiniz. Sırasıyla 32 ve 64 yapıp ekrana getirin, Kopernik krateri için yeterli olmadığını göreceksiniz, 128 yapınca güzel oluyor (biraz büyük seçmenin bir önemi de şu, birazdan framelere bakarak karenin içinde kalan bölgeyi program tarayarak diğer 100 framede de kopernik'i bulup ortalayacak, eğer 32 yada 64 yaparsanız alan çok ufak olduğu için program sapıtacaktır (bu gezegenler için geçerli değil, çünkü parlak bir tane cisim var çevresi simsiyah olacak, onda 32 bile yapsanız program kolay kolay sapıtmaz yerini bulur, Ay'da otomatik hizalama ise eğer takip motoru yoksa çok zor olabilir).

Ne diyorduk. çubuktan 43. frame'e getirdiniz. karenin büyüklüğünü sol taraftan 128 olarak ayarladınız. Şimdi dikkatli bir şekilde Kopernik kraterinin ortasına tıklayın (yanlış yere tıklarsanız farketmez, son tıklamanız dikkate alınır, kare nereye konarsa orası) Tıkladığınız noktayı hafızanızda tutun 10 saniye sonra lazım olacak.

Sol taraftan "Align manually" seçeneğini aktif hale getirin (bu önemli), ardından yukarıda, altı yeşil çizgili olarak gösterilen Align tuşuna basın.

Krater sol tarafa gelir, ilk yerine döner. Şimdi align manually diye seçtiğiniz şeyi tekrar pasif hale getirin, yani işareti kaldırın, ardından (buraya dikkat) çok dikkatli bir şekilde demin kraterin ortasına tıkladığınız yere bir kere tıklayın, tıklar tıklamaz otomatik hizalama moduna girip 100 frame'i birden saniyeler içinde bitirecektir o yüzden yanlışlıkla ortaya tıklamayın, bir kere ortasına tıklayacaksınız. Ardından program otomaitk olarak tüm framelerde seçtğiniz karenin büyüklüğüne göre kopernik kraterini bulup tek tek hizalayacaktır (32 yada 64 yaparsanız bulma ihtimali bu yüzden çok düşüyor.

Bu arada merak edebilirsiniz, niye align manually dedik, sonra niye onu kaldırdık diye.. Fotoğrafta Kopernik'in ortalarda ortada olmasını istiyoruz. Fakat otomatik hizalamayı açsaydık, krater anında en başa dönecekti, siz ortada duran Kopernik'i seçtiğiniz için program ilk karede krateri bulamaz ve sapıtır. Sapıtınca da resm berbat olur, baştan yaparsınız. Biz sapıtmaması için sadece ilk frame'deki krateri kendimiz gösterdik programa. Daha sonra align manually seçeneğini kaldırıp bir kere daha tıkladık ki devamını kendisi bulsun. Siz isterseniz tabi align manually seçenğini sürekli olarak aktif yapabilirsiniz. Bu durumda tek tek tüm framelerde krateri siz ortalayabilirsiniz. Bu seçenek program krateri bir türlü ortalayamayıp sürekli saçmaladığı anlarda işinize yarayacaktır (bazen ben de yapıyorum bunu).

Programın hizalaması bitince yukardaki "Limit" tuşu aktif olur. Bu butonun amacı, hizalaması sürerken bir yandan kalitesi tek tek kontrol edilen framelerden hangilerinin eleneceğini program yoluyla belirlemektir.

Burda "Limit"e basmadan önce iki alternatifiniz var. Eğer Registax'a hiç girmeden önce kendi ellerinizle kötü frameleri zaten ayıkladıysanız, limit yapmanıza gerek yoktur, yani kaç frame'i işleyecğeinize kendiniz karar verdiyseniz burda tüm frameleri seçeceğiz. Bu sefer en aşağıdaki geniş çubuk hangi frameleri işleyeceğimize karar verdiğimiz yeri gösterir. Çubuğun üzerindeki göstergeyi istediğiniz bir yere koyun. Koyduğunuz yerin solunda kalan frameler kullanılacak, sağındakiler atılacaktır. Soldan sağa doğru kalite azalacak şekilde frameler dizilmiştir. Eğer ayıklamayı kendiiz önceden yaptıysanız ve tüm frameleri kullanacaksanız çubuğu en sağa kaydırın ve tüm frameler bir sonraki adımda kullanılsın. Yani o çizginin hemen üzerindeki "stacksize" 140/140 yazsın (sağdaki sayı toplam kaç frame olduğu, soldaki kaç tanesinin kullanılacağı). Yok kalite kontrol işini programa bırakmak istiyorsanız kaç frame'in kullanılacağına siz karar verin, program ona göre kalitelileri işlesin. Biz şimdilik ikinci adımı yapalım çünkü elimizle tek tek frameleri önceden silmedik (açıkçası, uzun işlerde kolaya kaçıyorum aradaki fark çok çok az olacağı için ama siz eğer en mükemmel kaliteyi istiyorsanız elemeyi programa bırakmayın kendiniz yapın). Mesela 140 frame var ise, dikkat ederseniz çekimlerde seeing bir hayli iyi (bilerek iyi olan bir video yolladım size), o halde az sayıda kaliteli frame'i işlemek yetecektir. Bu sayıyı 70 yapalım. Eğer daha da azaltırsanız daha fazla frame elenecek ve align ettiğiniz bölgenin uzaklarında kalan yerler çok az framede geçeceği için bozulmalar başlayacak. Eğer tüm görüntünün çok iyi olmasını istiyorsanız biraz yüksek tutun, 80-100 gibi. Eğer en iyi frameleri sadece Kopernik krateri için kullanmak istiyorsanız 10-20 tane frame bile yeterli, ama bu sefer kenarlarda bozulmalar başlayacaktır, sanırım mantığını anladınız. Neyse ben şimdilik 70 yapıyorum, yani çubuğu ortaya getiriyorum ve stacksize: 70/140 yazmasını sağlıyorum.. Ardından tepedeki "Limit" tuşuna basabiliriz.

Basar basmaz "Optimize" ekranına geldik. Buraya kadar olan bölümde seçtiğimiz frameleri hallettik, eleme yaptık, kötü framelerin bir kısmını da Registax'ın atmasını sağladık, şimdi de align edilen kopernik görüntülerini gerçekten "işleyeceğiz". Yalnız ufak bir şey daha yapıyoruz bu bölümde, bir tane referans frame yapacağız. Yani bir sonraki adım olan optimization ve stacking için bir tane güzel bir frame oluşturacağız ki bu işlemler yapılırken yaptığımız "ideal" frame'e bakarak işleme yapılsın. Bunun için biraz aşağıda bulunan "Create" tuşuna basıyoruz.

Bilgisayar biraz işlem yapar ve kısa bir bekleyişin ardından wavelet bölümü açılır. Burası Registax'ın mucizesini yarattığı bölümdür. Sol tarafta waveletleri görebilirsiniz. Alt alta 6 tane çubuk görürsünüz, bunların her biri detayları keskinleştirir, 6 çubuk da farklı bir şekilde işleme yapıyor benim bunu tarif etmem imkansız, siz kendiniz tek tek deneyebilirsiniz. Bir çubuğu tutun ve sağa doğru çekip bırakın. Bunları her artırışınızda kopernik kraterindeki detayların canlandığını göreceksiniz. Tabi bu belli bir yere kadar sürüyor, belli bir çizginin ötesine geçerseniz görüntüde gerçekçilik kaybolmaya başlıyor. Burası tamamen kişisel keyfinize göre dilediğinizce işleme yapacağınız bir yerdir. İşlemeye yeni başlayanlar genelde bunu sırf detaylar daha da belirgin olsun diye gerçekçiliği kaybetme pahasına fazla işleme yapabiliyorlar (ben yaptım ordan biliyorum), şimdi ise gerçekçiliğin daha önemli olduğunu düşünüyorum (Eğer vurgulamak istediğim bir şey varsa ve o sadece fazla işleme ile ortaya çıkıyorsa o istisna tabi).

Neyse konuya dönelim, burda ideal bir frame yapacağız. Yalnız en iyi görüntüye ulaşmaya çalışmıyoruz, azıcık işleme yapmamız lazım çünkü sadece referans frame yapacağız. Referans frame'in işlenmemiş framelere benzemeyecek kadar geliştirilmesi iyi bir şey değil, o yüzden mesela ben 6 çubuk içinden en alttaki çubuğu aşağı yukarı 50 civarında bir değere getirdim ve bıraktım başka bir şeyi ellemedim. Siz de ellemeyin burda yapacağınız işlem sadece azıcık netleme yapmak o kadar. Yapınca üstteki Continue tuşuna basın.

Onu yapınca demin geldiğimiz optimization ekranına geri döndük. Artık referans frame'imiz var. O yüzden hiç zaman kaybetmeden direkt yukarıdaki "Optimize & Stack" tuşuna basabiliriz (Stacking işlemini şimdilik bizim yapmanıza gerek yok, registax bunu çok iyi yapıyor)

Bastıktan sonra biraz bekleyeceğiz. 10-15 saniye süren bir işlem yapılacak ve demin geldiğimiz wavelet ekranına tekrar geleceğiz. Yalnız bu sefer referans frame için değil, gerçek görüntü için geldik, o yüzden burda üreteceğimiz görüntünün sizin gözünüze gelen en iyi görüntü olmasını sağlayana kadar waveletlerle oynayabilirsiniz. Eğer yanlış ayarlar kurcaladığınızı düşünürseniz yukarıdaki Reset tuşuna basıp tekrar waveletlerle baştan oynayabilirsiniz.

Burda bu sefer tabi daha fazla işleme yapıyorsunuz. Ben 6. çubuğu 100 yaptım (yani sonuna kdar artırdım), ardından 5. çubuğu da 80-90'a getirdim. Siz istediğiniz şeyi yapabilirsiniz.

Şimdilik burada bu ekranda sağda bulunan şeyleri anlatmayacağım. İleride resimlerinizi işlerken sağ tarafta bulunan histogram, gamma, contrast ve brightness çubuklarını deneysel takılarak öğrenerek kullanabilirsiniz. Özellikle gama fonksiyonel bir özelliktir. Brightness'ı sadece arkaplan siyah olmadığı zamanlarda kullanın onun dışında pek bir işe yaramaz. Contrast ile brightness'ı dengeli oynayarak hoş görüntüler elde etmeniz de mümkün. Hatta burda teleskobunuzdan yada barlowunuzdan kaynaklanan renk sapmalarını da halledebilirsiniz. RGB Align butonu bu işe yarar (her ne kadar akromat refraktörleri tam bir apokromat haline getiremese de bir nebze düzeltebilirsiniz elbette)

Tüm işlemleriniz bitince tepedeki "Do All" butonuna basın ve böylece yaptığınız ayarlar tüm fotoğraf üzerinde işlensin. 640x480 çözünürlük, Registax'ta bir seferde yapacağınız işleme için çok azıcık da olsa büyük kalıyor. Bunu işleme yaparken farkedeceksiniz. Program 640x480'e göre yapılmamış çünkü, bu programı derin uzay fotoğrafçıları da kullanıyor ve onlar çok daha büyük karelerle uğraşabiliyorlar. Bir kerede sadece bir bölgenin işlenebilir olmasının sebebi size kolaylık ve hız sağlamak. Yaptığınız ayarın iyi olduğunu düşününce Do All diyorsunuz ve kaydedilmeye hazır hale getiriliyor. Burada fotoğrafın herhangi bir yerine tıklarsanız o bölge ve çevresinin seçildiğini görürsünüz. Gerçi 640x480'de bu pek anlaşılamıyor zaten tıkladığınız yer tüm fotoğrafın %90'ının seçilmesini sağlayacağı için. Neyse anladınız.

Kaydetmeden önce, fotoğrafın açısını değiştirmek isterseniz kırmızı seçili olarak görünen "Save Image" butonuna basmadan önce tepedeki "Final" sekmesine basabilirsiniz (bundan sonrası şart değil, şimdi de görüntüyü kaydedip programı kapayabilirsiniz, bundan sonrası opsiyonel)

Final sekmesine gelirseniz, yuvarlak bir ayar görürsünüz, ordaki kırmızı üçgeni çevirerek fotoğrafınıza istediğiniz açıda döndürebilirsiniz. Onun altında da renk ayarları görebilirsiniz ama ben bunları kullanmıyorum, bu fonksiyonlar çünkü Irfanview programında da var.

İşleminiz bitince bu ekranda da en altta bulunan "Save Image" tuşuna basarak resminizi istediğiniz yere kaydedebilirsiniz. Bu kadar.

Fotoğrafınızı BMP olarak kaydetmenizi öneririm, 900 KB olan bir bmp dosyası oluşacaktır. Daha sonra bu BMP dosyasını Irfanview ile açın. Irfanview ile dosyayı açınca bir şey farkedeceksiniz. Elde ettiğiniz karenin sınırlarında beyaz çizgiler var, bu Registax'ın bir hatası. Onu paylaşmak istemiyorsanız mecburen resmin o bölümlerini kırpacaksınız. Bunu Irfanview ile o anda yapabilirsiniz. Görüntüde kaydetmek istediğiniz alanı seçin, kes diyin, tekrar yapıştır diyin, görüntü gelince bir sonraki adıma geçelim. Irfanview ile tepedeki "Image" sekmesine tıklayın ve resminizi ister sağa sola döndürün (rotate left, right), ister belli bir açıyla çevirin "custom/fine rotation", ister büyütün "resize" (gezegenlerde işe yarıyor bu dijital büyütme). Benim burda en çok kullandığım şey ise "color correction". Gama'yı burdan ayarlayabilirsiniz ve kontrast ile çeşitli kombinasyonlar yaparak daha göze hoş gelen bir görüntü yaratabilirsiniz. Gezegen çektiyseniz rengi vurgulamak için "saturation"ı artırabilirsiniz (Ay yüzeyinde bunu yaparsanız şaşırtıcı bir şekilde rengin vurgulandığını görebilirsiniz, çünkü Ay'ın rengi tamamen "gri" değil, farklı renk bölgeleri var ve sadece vurgulanınca belirginleşiyorlar.

Sadece Güneş fotoğraflarında kullanabileceğiniz sol taraftaki RGB ayarları da var. Benim çektiğim Güneş fotoğrafları bu bölümdeki kırmızı, mavi ve yeşilin (RGB) uygun tonları kullanılarak üretildi. Daha doğrusu, G ve B uygun olacak şekilde azaltıldı (daha çok mavi kanal azaltıldı, sarı renk için). Bunların hiçbirinin 0'ı aşmaması gerekiyor tabi aksi takdirde arkaplan rengi de değişir.

Neyse bu kadar. Burda da istediğiniz düzenlemeleri yaptıktan sonra resminizi JPG ile kaydedebilirsiniz (önceden sorar kalitesi ne olsun diye, elbette %100 olanı seçin, bu iş için Paint kullanımını kullanmıyoruz çünkü o her zaman BMP'leri JPG'ye kayıplı bir şekilde çeviriyor.

Fotoğraf işleme bu kadar. Bir yanda işleme yapmadan bu yazıyı okursanız fotoğraf işlemek çooook zor ve zahmetli, çok karışık bir işlem gibi görünebilir fakat burda yazılanları uygulamaya sokunca işinizin sadece 60 saniye kadar sürdüğünü göreceksiniz. Ben mozaik Ay görüntüsü yaparken bu işlemleri en baştan sonuna kadar 20 defa yapıyorum, 20 farklı görüntü elde etmek için. Onları bir de birleştirmesi var, yani düşünün ne kadar uzun süren bir işlem.. Oysa uzun değil. Benim bu işleri 20 defa arkaarkaya her resim için yapmam 20 dakika kadar zamanımı alıyor.. Bir o kadar da mozaik yapmak için harcıyorum, 40 dakikada, hadi özenli yaparsanız 1 saatte tüm bir Ay mozaiğini elde etmek mümkün. Eğer amacınız tek bir cismi, bir krateri vs yakalamak ise tüm bu işlemleri yapmak 5 dakikadan fazla vaktinizi almayacak. Yazılanların uzunluğu gözünüzü korkutmasın, yazmak, işleme yapmaktan muhtemelen 100 kat daha fazla zaman aldı :)

Evet, soru ve cevaplar varsa şimdi alabilirim :)
#53058
Yazının çok uzun olmasının sebebi işin zor olması değil, gelen soru miktarını azaltmaya yönelik :)

Akla gelebilecek her şeyi yazmaya çalıştım. Yukardaki uzun metin içinde de yazdım ama arada kaynamasın diye bir de bu kısa ileti içinde yazayım.. Uzunluğuna bakıp bu iş çok zor diye düşünmeyin, yukarıda yazdığım her şeyi ben 5 dakika içinde hallediyorum. Siz de ilk yapışınızda en fazla 10 dakika harcayacaksınız, kuvvetle ihtimal 5 dakikadan az bile sürebilir.

Yazıda eksikler, öneriler, belirtilmeden geçilen şeyler ve diğer sorular hakkında elbette bu başlığı kullanabiliriz.

Bu arada forumda dikkatimi çeken bir şey var, iletilerin sayısı 10-20'yi aşmaya başladıktan sonra yeni gelenler yazıyı okumadan içinde açıkça belirttiğim bir şeyi tekrar tekrar sorabiliyorlar. En baştan herkes için söylemiş olayım, Ay ve gezegen fotoğrafçılığı ile ilgilenenler lütfen en azından yazıyı okusunlar ondan sonra sorsunlar.

Çok erken bir yazı gibi gelebilir ama 3-5 ay sonra haklı çıkmaktan korkuyorum :roll: Bakalım..
#53061
Zannedersem görüntü yakalama için ücretsiz vidyo düzenleme yazılımı VirtualDub önerilmiş. Yazım hatasını düzeltmek ve bağlantı adresi için belirtme gereği duyuyorum...

Ayrıca görüntüyü yakalarken standartlar ile ilgili iki ayar vardır. Yukarıda bu >FILE kısmı yani veriler dosyaya yazılırken anlatılmış. Bir de CAM > kısmı var ki o daha önemlidir. Şimdi tam hatırlayamıyorum ama YUV diye bir renk standartı var. Bir ara forumda bunu ilgili başlıkta tartışmıştık. Hata Wikipedia'da da açıklaması var. Bunu seçmek sanırım renk kaybı olmaması için RGB'den daha iyiydi.

Son olarak yeni başlayanlar için VirtualDub çok zor bir yazılımdır. Bu harika bir yazılımdır ama 5-10 dk.'da öğrenmek için bu tür yazılımlara aşina olmak gerekir. Bunun yerine daha basit fonksiyonlara sahip BisonCam yazılımını önereceğim.
#53064
Salih düzeltmeler için teşekkürler. Nedense dob diye aklımda kalmış, oysa uzun süredir kullanıyorum hiç dikkat etmemişim yazılışına.
Şimdi tam hatırlayamıyorum ama YUV diye bir renk standartı var. Bir ara forumda bunu ilgili başlıkta tartışmıştık. Hata Wikipedia'da da açıklaması var. Bunu seçmek sanırım renk kaybı olmaması için RGB'den daha iyiydi.
Evet haklısın onu da düzelttim. Yanlış yazmamın sebebi programın kendisi. Aslında iyi bir özellikmiş bu. Yukarıdaki yazıyı webcam takmadan yazmıştım. Webcam takmadan yazınca otomatik olarak ayarlarda "Uncompressed RGB" yazıyordu, daha önceden programın otomatikman en kayıpsız formatı seçtiğini okuduğum için (ki uncompressed bu anlamda zaten) yukarda da yazıyı yazarken orda yazan şeyi yazıp geçmişim. Şimdi sen uyarınca kamerayı takıp da baktım, RGB yazısı kendiliğinden kayboldu. Otomatik olarak seçilen yazı bu sefer "Uncompressed i420". I420 de zaten YUV demekmiş. Dolayısıyla evet SPC900NC'de en iyi format YUV, yada programda görünen adıyla I420. Gerçi program kullananlar açısından bir şey değişmiyor, kaydedilecek formatı Virtualdub kendisi en uygunundan seçiyor.
Son olarak yeni başlayanlar için VirtualDub çok zor bir yazılımdır. Bu harika bir yazılımdır ama 5-10 dk.'da öğrenmek için bu tür yazılımlara aşina olmak gerekir. Bunun yerine daha basit fonksiyonlara sahip BisonCam yazılımını önereceğim.
Uzunca bir süre QCFocus kullandım ve VirtualDub'a kıyasla çok daha basitti (fakat basit olduğu için aynı zamanda desteklenen özelliği çok azdı), XP kullananlar hala bu yazılımı da rahat rahat kullanabilirler. Windows 7'de çalıştıramamıştım. Gerçi İngilizcesine aşağı yukarı güvenenler Virtualdub da yine de çok rahat edecektir o yüzden önermiştim, ben ilk defa açtığım zaman ne nerde hemen buldum. Şu anda bile programın sadece %10'unu kullanıyorum gerisine elimi sürmedim yine de yetiyor. Ben bir yerden başlangıç yapacak olanlara alışması amacyla bu yazılımı öneririm. En güzeli de herhangi bir kurulum istememesi, indirip exe'ye çift tıklayarak çalıştırılabiliyor, sisteme bindirdiği bir yük yok.
#53067
Elinize sağlık Onu abi...
Gerçekten çok açıklayıcı olmuş. Yarısını okudum (video çekme ile ilgili olan kısım). Diğer yarısınıda videoları aldıktan sonra okuyacağım. (Maalesef hava 2-3 gündür kapalı:()
#53069
Onur verdiğin emek için çok teşekkür ederim. Ben dün yazının yarım kalan kısmı ile çalıştım. Kalanını kurcalayarak buldum. Bu zamana kadarki beceriksizliğimin nedeni Canon Powershot ile çektiğim 12 MP lik kocaman fotoğrafları işleme çalışmaktan kaynaklanıyormuş. Kesinlikle başka bir başlıkda söylediğin gibi bu iş böyle webcam frameleri ile daha sağlıklı oluyor.

Ben çok hızlıca birşeyler yapmaya çalıştım bakalım beğenecek misin hocam? :oku

Resim
#53080
Onur Bey;

Öncelikle bu kadar ayrıntılı ve güzel bir yazıyı bizimle paylaştığınız, işleme konusunda da yardımınızı esirgemediğiniz ( herzaman ki gibi :) ) için kendi adıma birkez daha çok teşekkür ediyorum. Gerçekten de çok ayrıntılı, bir o kadar da basit ve anlaşılır olarak anlatmışsınız elinize sağlık.

Şimdi işlediğim resmi paylaşayım :) Şöyle bir şey çıktı ortaya :

Resim

İlk deneme için fena değil gibi :) Sayenizde tabi...

Çekim ile ilgili kısmı sadece okuyup geçtim, umarım en kısa zamanda spc900nc bulup onları da deneme olanağı elde ederim.
Uzunluğuna bakıp bu iş çok zor diye düşünmeyin, yukarıda yazdığım her şeyi ben 5 dakika içinde hallediyorum. Siz de ilk yapışınızda en fazla 10 dakika harcayacaksınız, kuvvetle ihtimal 5 dakikadan az bile sürebilir.
Gerçekten de zor birşey değilmiş. Dediğiniz gibi öğrendikten sonra 5dk' da yapılacak iş ama inanın ki anlatmasaydınız ben hayatta bunları yapmayı düşünemezdim. Önceden yaptığım daha doğrusu yapmaya çalıştığım şeyler aklıma geliyor resim işleyeceğim diye o kadar saçma şeyler yapıyormuşum ki düşündükçe gülmekten yerlere yatıyorum :)

Bu arada birkeç sorum da olacak tabi:

Resim çekmek ile video çekmek arasında bir fark var mı? Örneğin 100 frame' e ayrılacak bir video çekmekte 100 fotoğraf çekmenin bir farkı var mı?

Bir de gama ve renk ayarı gibi şeyleri neden Registax ile değil de İrfanview ile yapmayı tercih ediyorsunuz? İrfanview daha mı iyi bu konuda? Ben İrfanview' u kullanamadım çünkü birkaç gün önce sinirlenip silmiştim :) Sanırım bu yaptığıma pişman olacağım şimdi :)

Bunun dışında işleme konusunda kafama takılan başka birşey olmadı ama tabi çekime başladığım zaman tekrar başınızı ağrıtabilirim :)
#53081
Onur çok güzel detaylandırılmış bir yazı olmuş, emeklerin için teşekkürler. Tam hakim olmadan bir deneme yaptım, işlenmemiş ve işlenmiş fotografların arasındaki farkın daha rahat anlaşılabilmesi için aşağıya ekliyorum, gerçekten çok başarılı bir program.
Emeklerin için tekrar teşekkürler.

Resim
Dediğim gibi daha tam hakim değilim sağ taraftaki hatalar sanırım az sayıda fotograf kullandığımdan oldu, yada wave'leri çok zorladım.


Bu arada Teknosa' nın internet sitesinde Philips SPC900NC webcam görünüyor ama tek tek bütün mağazaları dolaşmak gerekecek heralde bulmak için :)

http://www.teknosa.com/Cultures/tr-TR/P ... BILGISAYAR
Arda bey hiç boşuna uğraşmayın ben teknosada bilgisayardan baktırdım hiçbir mağazanın stoğunda yok.
#53082
Onur Bey, şimdi bir problemle karşılaştım.

İşlemeyi tekrar yapayım dedim hatırlıyor muyum diye... Adım adım tekrar yaptım. Başta bakmadan yaptığım için bir yerde hata yaptığımı sandım ama sonra yazınızdan takip ederek tekrar denedim yine olmadı.

Sorun şu: Limite kadar sorun yok. Limiti tıklayıp, create dediğimde normal resmin boyutundan daha küçük yani bir yanı kesilmiş gibi ( bu kesik kısım siyah ) bir görüntü oluşuyor. Devam edip sonuca ulaşınca da bulanık ve çift kraterli bir fotoğraf ortaya çıkıyor. Neden böyle olduğuna anlam veremedim. Bir fikriniz var mı?
Nerede yanlışlık yapıyorum acaba?
Ankara Su Tesisatçısı

Evlerde, iş yerlerinde kısacası su kullanımına iht[…]

Bebek Ayakkabısı Tercihim

Uzun arayışlar sonucu rahat ve modern bebek ayakka[…]

Bebek Ayakkabısı Tercihim

Uzun arayışlar sonucu bebeğim için kaliteli[…]

Hire ux designer

Origami Studios is a team of highly proficient app[…]