Gökyüzü Fotoğrafçılığı için Teleskop, Fotoğraf Makinesi, aksesuar incelemeleri, tavsiyeleri...
Kullanıcı avatarı
gönderen Salih Dinçer
#4441
DFK 21AF04.AS(290 €)
FireWire Color Camera with 60 fps for CCD Astronomy

Resim
  • Color FireWire camera with IR cut filter
  • 1/4" CCD, progressive scan (Sony ICX098BQ)
  • Resolution 640 x 480
  • Max. 60 fps
  • Max exposure time 60 min
  • C/CS Mount
  • Software included
http://www.astronomycameras.com

ResimResim
En son Salih Dinçer tarafından 16 Eyl 2007, 00:41 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#4443
Merhaba,

Bu kamera sanırım 2 senedir piyasada. Üretimi kuzey Almanya'da "The İmaging Source" firması yapıyor. En güzel resim örneklerini (ay resimleri) Alan Friedman'da gördüm. Mesela

http://www.avertedimagination.com/img_p ... 81606.html

Şahsen bu kadar ciddi bir "gezegen kamerası" almışken siyah beyaz yerine renkli bir çip seçmenin büyük bir hata olacağına inanıyorum...

Kameranın kullanılabileceği bir başka alan da klavuzlama, zira poz süresi uzun olabiliyor.
En son Tahir Şaban tarafından 30 Ağu 2007, 19:25 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
Kullanıcı avatarı
gönderen Salih Dinçer
#4485
Renklilerde IR Cut olayı var. Güneş üzerine çalışanlar için pratik olsa gerek. Biraz pahalılar ama sağlam cihazlar. Yap boz bir kaç webcam alınacağına belki daha uzun poz süreleri açısından da tercih sebebi olabilir. En azından uğraşmamak açısından alternatif...
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#4488
Merhaba,
Salih Dinçer yazdı:Renklilerde IR Cut olayı var...

Bunu anlayamıyorum? "IR cut olayı" kızılötesi kesiliyor demek olsa gerek. Şimdi tekrar kameralara baktım, hem monokrom hem de renkli çip kızılötesine gittikçe azalan derecede hassas. Buarda ciddi bir fark göremiyorum. Kızılötesi ile sorun monokrom veya renkli çipten değil, kullandığımız optiklerden kaynaklanıyor.
Mercekli optikler genellikle kızılötesi için düzeltilmiş değil. Görünür ışığı odaklarken aynı anda kızılötesi odaklanamıyor. Bu nedenle webcamın öz merceği kullanılmadığı anda (çünkü bunun üstünde bir kızılötesi fitresi var) ayrı bir kızılötesi filtre kullanmak gerekiyor.
Güneş üzerine çalışanlar için pratik olsa gerek.
Neden? Yukarıda anlatmaya çalıştığım sorun güneş yanında ay ve gezegenler ve hatta uzun pozlu derin uzay cisimleri için de geçerli. Kızılötesi spektrumundaki sorunlar güneşe sınırlı değil.
Biraz pahalılar ama sağlam cihazlar. Yap boz bir kaç webcam alınacağına belki daha uzun poz süreleri açısından da tercih sebebi olabilir. En azından uğraşmamak açısından alternatif...
Ben de böyle düşünüyorum Salih bey. İlk başta biraz daha pahalı da olsa nihayet ToUCam da 100EUR. Bu kamerada hiç olmasa veri aktarımı sırasında kalite bozulmuyor. Tek üzüldüğüm renk başına 8 bit ile sınırlı olması. Dolayısıyla biraz daha bekleyeceğim.[/quote]
Kullanıcı avatarı
gönderen Salih Dinçer
#4497
Merhaba Tahir Ağabey,

Sanırım geceden çok gündüz için tasarlanmış bir durum. Gece IR filitresi yüksek kalite görüntü almayı engelliyormuş. Sanırım otomatik algılayarak devre dışı bırakma olayı var. Elle çıkartıp takmıyorsun:
While the human eye can only register light between the blue and red spectrum, a color camera's image sensor can detect more. The image sensor can sense long-wave infrared radiation and thus "see" infrared light. Allowing infrared to hit the image sensor during daylight, however, will distort colors as humans see them. This is why all color cameras are equipped with an IR-cut filter -- an optical piece of glass that is placed between the lens and the image sensor -- to remove IR light and to render color images that humans are used to.
Bir olay (sıvı objektif lensi) daha vardı aslında. Günümüz cihazlarında geçmiş olması lazım. Çünkü uygulamaya geçeli 2-3 sene oluyor. Hiç bir hareketli parçası olmadan otomatik netleştirme. Yani elektrik ile çalışan bir mercek:
Elektronik sektörünün büyük üreticilerinden Philips Electronics, sıvı objektif lensi geliştirdi. Parçaların birleştirilmesinden oluşmayan sıvı lens, kırılma gibi bir probleme yol açmıyor ve netlik ayarını elektrik akımı ile yapılıyor. Aslında sıvı kullanılarak lens yapma fikiri 17. yüzyıla kadar dayanıyor, fakat bu lensler netlik işlevlerini yerine getiremiyorlardı. Günümüzde geliştirilen sıvı lensler ise uzun vadede halen kullanılan lenslerin yerini alacağı düşünülüyor.

Sıvı lensin içinde iki ayrı tip sıvı bulunuyor; biri zayıf ve değişken elektrik yüklerini alıyor. Elektrik yükündeki değişikliklere göre, yüzeydeki sıvıların oranı değişerek lensin netlik ayarı yapılıyor. Phillips sözcüsü Koen Joosse, şirketin sıvı objektif lensi dijital kameralar ve fotoğraf makineli cep telefonları gibi cihazlara entegre etmek üzere seri üretime geçeceğini belirtti.

Ayrıntılı bilgi edinmek için http://www.research.philips.com/newscen ... focus.html adresi ziyaret edilebilir.
Sevgiler, saygılar...
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#4515
Merhaba,

Teşekkürler, şimdi anladım.

Bu yazının biz amatör astronomlar için pek bir geçerliliği yok ama. Firmalar bu tür webcam ları genelde güvenlik kamerası vb. olarak satıyorlar. Amatör astronomlar pazarın "0,epsilon" kadar bir kısmını oluşturuyor. Burada bahsedilen, kameranın kendi objektifi ile video kaydı için geçerli.

Bizler ise ilk iş olarak kameranın objektifini sökeriz ve çipi teleskopun esas odağına yerleştiririz. Bunun nedeni a) teleskopun daha büyük olan ışık toplama ve çözünürlüğünden yararlanmak b) genelde kalitesiz olan webcam objektiflerinin distorsyonlarına maruz kalmamak.

Tabi bunu yaptığımızda normalde çip önünde bir IR filtresi kalmayacaktır. Çiplerin spektral hassaslıklarına baktığınızda hem monokrom hem de renkli çipin kızılötesine hassas olduğunu görürsünüz. Webcam objektifleri hep sabit veya takılabilir bir IR filtresiyle satıldığı için bu sorunu çözmüş oluyorlar.

IR filtresinin bulunmayışından iki sorun oluşabilir:

1) Alıntınızda bahsedilen ve renkli çiplerde kullanılan renk filtrelerinin kızıl ötesi spektrumunu tam kesmemelerinden dolayı IR ışığının başka renklere akmasıyla oluşan sorun. Mesela bir piksel üzerinde yeşil bir filtre varsa bu piksel yeşil fotonları sayacak. Ama yeşil filtre kızılötesini de geçiriyorsa bazı kızılötesi fotonları piksele geçecek ve yeşil olarak görünecektir. Dolayısıyla sonuçta resimdeki renk balansı bozulmuş olacak, belki olmayan renkler görünecektir. Tabi sorun tamamen kullanılan renk filtresine bağlı. Renkli çipler üzerine yapıştırılan (Bayer matriksi) renk filtrelerinde bu sorun çok yaygın olarak görünür (Canon/Nikon DSLR lerde de var!). Daha önce monokrom bir kamera tavsiye etmemin bir sebebi de buydu. Şayet renkli kamera yerine daha hassas olan bir monokrom kamera kullanırsak ve önüne CCD kameraları için üretilen "dikroik" RGB filtreleri koyarsak daha iyi bir sonuç elde ederiz. Renkli çipin tek avantajı tek pozla renkli bir resim çekebilmesi. Eğer maksad bir garajın güvenlik kontrolunu yapmaksa bu yeterli ama Jüpiteri veya bir derin uzay cismini maksimum kalitede çekecekseniz böyle bir çiple idealden az kalitede bir resim elde ederiz. Monokrom kamera ve ayrık renk filtreleri HER zaman daha iyi sonuçlar veriyor

2) İkinci (muhtemelen daha büyük bir) sorun kızıl ötesi ışığının kullandığımız teleskop tarafından iyi odaklanamaması. Bu soruna mercekli teleskoplarda (pahalı APO ların çoğu dahil) ve daha az olmak üzere optik yolun herhangi bir yerinde mercek kullanan teleskoplarda karşılaşılır. Biliyorsunuz merceklerde kullanılan cam her dalgaboyunu başka bir açıyla kırar. Dolayısıyla tek mercekli teleskop bazı özel maksatlar dışında kullanılamaz, akromatik bir teleskop 2 rengi aynı odak noktasında odaklayabilir (diğer renkler saçılır), apokromatik bir teleskop 3 veya 4 rengi aynı noktada odaklayabilir ama diğer renkler saçılır. Apokromatik bir mercek yapmak oldukça zor bir şey, tasarımcılar gözle görünen renkleri göz önüne alıyorlar bu arada uzaktaki kızılötesi spektrumu bayağı odaktan çıkmış oluyor. Bu ne demek? Bu resmi ne kadar keskin odaklarsanız odaklayın, üstüne flu 2. bir resim ilave edilecek demek! Göz kızılötesini görmediği için bakarken bir sorun çıkmayacak ama çip bu ışığı kaydederse bu flu görüntü fotoğraflarımıza kaydedilmiş olur.

Bu nedenle dijital bir sensörle resim çekerken kaliteli bir kızılötesi filtresi (IR filter) kullanmakta yarar var (filimde filim özelliklerine bakmak gerekir). Kızılötesi filtresinin mahsuru poz süresini uzatmasıdır, zira artık daha az foton çipe ulaşacaktır.

Gezegen çekerken IR filtresini kendimizin kontol edebilmesinin bir faydası daha var: Atmosfer IR de çok daha sakindir! Görünür ışıkta yıldızlar parıldayıp dururken kızılötesinde oldukça sakin dururlar. Dolayısıyla bu spektrumda resim çekebilirsek daha kaliteli bir resim elde edeceğiz.
Şimdi düşününki monokrom bir webcamımız var ve Jüpiteri çekeceğiz. Önce kırmızı, yeşil ve kırmızı (RGB) filtrelerle Jüpiteri ayrı, ayrı çekeceğiz. En son özel, sadece kızılötesini geçiren bir filtre ile Jüpiter'i bir daha çekeceğiz. Bu son çekimi ve önceki 3 renk çekimini birleştirirsek çok kaliteli renkli bir resim elde edebiliriz. Tabi renkli resmi sadece RGB resimlerini birleştirerek de elde edebiliriz ama daha keskin olan kızılötesi resmini "lüminans" kanalı (L), yani parlaklık resmi olarak kullanırsak bir LRGB resmi oluşturabiliriz. Göz renk kanallarındaki bozukluklara o kadar hassas değil, resimdeki detay lüminans kanalı tarafından belirlenecektir (şayet lüminans kanalı yoksa bu kanal RGB kanallarından bir algoritma ile oluşturulur). L-resmi üzerinde resimleri birleştirmeden önce bir keskinleştirici filtre uygularsak detaylar daha da iyi ortaya çıkar. Bu tekniği biraz daha az verimle renkli çiplerle de uygulamak mümkün (kızılötesi geçiren filtre ve renkli resmi siyah beyaza çevirmek gerekir)

2003 yılında bu teknikle ToUCam ile harika Mars resimleri çekebildim. Malesef bu tekniği o yılın Mars döneminin sonuna doğru öğrenebildim fakat tecrübe olmadan da bu teknikle gözle görülür derecede kalite arttırılabiliyor.

Jüpiter ve Satürnde de yukarıdaki gibi renkler ayrı ayrı çekilecekse dikkat edilmesi gereken şey, videoların hızla arka arkaya çekilmeleri. Her şey 3-4 dakika içinde bitmeli (filtre değişimi ve odaklama dahil) zira bu iki gezegen çok hızlı dönüyorlar (1 gün 10 saat civarında). Yoksa resimleri birleştirirken kayma nedeniyle bazı detaylar tekrar kaybolur.
Kullanıcı avatarı
gönderen Salih Dinçer
#5185
ST-10XME and ST-10XMEI
High Quantum Efficiency CCD Cameras

Resim
http://www.sbig.com/sbwhtmls/st10.htm
  • Rugged camera body with new high speed analog and digital electronics
  • New High QE Class 1 KAF-3200ME imaging CCD with no column defects
  • Built-in TC-237H CCD autoguider with 2.7X the area and 10X the sensitivity of an ST-4
  • High speed USB interface (425,000 pixels/sec).
  • New Remote Guide Head Port
  • New I2C bi-directional expansion port
  • Standard accessory / telescope port
  • User rechargeable desiccant plug
  • Shutter
  • 2" Nosepiece
  • Cooling Fan - on/off controlled by software
Çok profesyonel ve çok pahalılar! Son günlerde bazı astrofotoğraf işiyle uğraşanların bunları edindiğini gördüm de paylaşayım istedim. Böyle bir şeyle aşağıdaki resmi çekebilirsiniz:

Resim
M42 - Büyük Orion Bulutsusu


Biliyorum içiniz gidiyor, benimde...:) Başka resimler için Stuart Heggie'nin sayfasına buyrun...
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#5188
Merhaba

ST-10 artık epey eski olmakla beraber biz amatörler için bu güne kadar yapılan en iyi CCD olmuş olabilir. Çip alanı DSLR kameraları kadar değil ama ST-10 un hassaslığı çok yüksek. Malesef çok da pahalı....
gönderen tekin atmaca
#22909
işim geregi herhün elimden onlarca kamera geçio arkadaşlar bugüne kadar bu kameraların gökyüzü için kullanılacağı aklıma gelmemişti burda bahsi geçen kameraların teknik özelliklerine baktım hemen hemen benim kullandığım 100dolarlık kameralara yakın çözünürlük degerleri taşıyolar güvenlik amaçlı kullandığım infra redli veya olmayan bi çok kamera var ben teknik bir eleman olarak bu 220 euro olan kameralara bu kadar para verilmedende bu işin çözülebiliceğini düşündüm bu konuda toptanclarla falan bi görüşeyim bakalım ne sonuç çıkacak
gönderen tekin atmaca
#22910
Tahir Şaban yazdı:Merhaba Salih Bey,

Bu model artık demode oldu. Güncel benzer bir model SXV-H16

http://www.starlight-xpress.co.uk/SXV-H16.htm

Starlight Xpress Terry Platt'ın kurduğu bir İngiliz firması.

Benzer özelliklerde daha ucuz bir çözüm Portekiz yapımı Atik kameraları olabilir:

http://www.telescope-service.com/atik/s ... start.html

Bütün bu kameralar Sony marka CCD ler kullanıyor. Sony'lerin okuma gürültüleri çok düşük; o kadar düşük ki, aslında kara kare (dark frame) çekmeye bile gerek görülmeyebilir. Ancak bunun (anladığım kadarıyla) bir ücreti var, o da kamera sadece gürültüyü değil, bazı hassas sinyal ayrıntılarını da drenaj etmesi. Bu bakımdan çok daha gürültülü olan Kodak çiplerini tercih ediyorum ve Sony çipli bir CCD almamaya karar verdim. Bu güne kadar, Kodak çipi ile çekilmiş bir resimdeki kadar detay içeren Sony li bir resmi görmedim.

Sony'lerin bir diğer dezavantajı da dolu kapasitelerinin (full well capacity) çok az olması. Aslında Sony bu konuda hiç bir açıklama yapmıyor. Salih Bey'in yukarıda verdiği özelliklerde 70.000 elektron gibi geçiyor. Ancak ben güvendiğim bir amatörün laboratuar testlerinde 20.000 altında rakkamlar gördüm (ki bu da resimlerde Kodak'dan daha az dinamiğin olmasını açıklıyor).
tahir bey bu konuda haklısınıs malesef sony cdd ler konusunda hiç başarılı bir firma diil genelde ürettiği kameralarında görüntü işleme deverlerini yada lcd tv lerin görüntü kartlarını panasonic firmasından temin eder
Kullanıcı avatarı
gönderen Salih Dinçer
#22933
tekin atmaca yazdı:genelde ürettiği kameralarında görüntü işleme deverlerini yada lcd tv lerin görüntü kartlarını panasonic firmasından temin eder
Bu doğru olabilir ama tekerleği tekrar icad etmeye gerek yok ki! Yani siz başarılı olduğunuz bir konuda üretim yaparsınız. Ürün olarak bunu tek başına sunamayacaksanız ve Cem Yılmaz'ın dediği gibi yapılmışı varsa kullanırsınız. Sonuçta denetleyici devreler için de emek harcamanız ek masraf ve belki de CCD'de kaydettiğiniz başarıyı bir miktar düşürecektir.

Başarılar...
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#22962
Merhaba,
tekin atmaca yazdı:tahir bey bu konuda haklısınıs malesef sony cdd ler konusunda hiç başarılı bir firma diil
Bu sözünüze katılamayacağım.
Kullanıcı avatarı
gönderen Nurcan Örtügen Gök
#32668
Merhabalar,
Sanırım bir fotoğraf makinası alacağım :)

Forumdaki yazıları da elimden geldiğince okumaya gayret ettim. Mehmet Bey de belirtmiş. CCD öneriliyor sanırım.

Malum teknoloji de hızla değişiyor, hergün yeni birşey çıkıyor. SLR makinalar maliyetli. Bu CCD için önerilen bir marka model var mıdır?

Yardımlarınızı bekliyorum.

Teşekkürler.

Saygılar,

nuRcan
Kullanıcı avatarı
gönderen Tuğrul TEZCAN
#32699
Merhabalar;

SLR makinalar Profesyonel CCD'lerin yaninda cok daha ucuz kalirlar. Profesyonel CCD ler buyuk gozlemevlerinde kullanilan CCDlerdir. Ozel bazi ekipmanlarada ihtiyac duyarlar. (Filtreler ihtiyaci, Sogutulmalari vb) Bu nedenle genelde ozel uretilirler dolayisiyla pahalidir. Size tavsiyem D-SLR bir makina alip (Nikon, Canon vb) birde teleskoba baglama aparati almaniz. Profesyonel CCDlere alternatif Meade firmasinin DSI (Deep Sky Imager) adli bir urunu var. Onun fiyati ABD'de 250-300 usd civarinda. Turkiyede daha pahali dogal olarak. Bunun yerinede gene biraz daha birikim saglayip DSLR almak daha mantikli bence.

Meade DSI;
http://www.meade.com/dsi/
Apogee Professional instruments;
http://www.ccd.com/
DSLR Nedir?;
http://en.wikipedia.org/wiki/DSLR

Not: Link icerikleri ingilizce. Bu konularda tam anlamiyla Turkce icerik bulmak gercekten zor. Ama zaten bu sitedeki hocalarimda bu konuda bilgi vereceklerdir. Saygilarimla.
Kullanıcı avatarı
gönderen Nurcan Örtügen Gök
#32708
yararlı bilgiler için teşekür ederim...

sevgiler,

nuRcan
Hire ux designer

Origami Studios is a team of highly proficient app[…]

Alkomed Etil Alkol

https://cdn.shortpixel.ai/client/to_webp,q_lossle[…]

Hire UI design designer

A strong digital experience includes a design that[…]

Bitcoin Verim Çiftliği ile Sizde Kazanmaya[…]