Gökyüzü Fotoğrafçılığı için Teleskop, Fotoğraf Makinesi, aksesuar incelemeleri, tavsiyeleri...
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#11182
Merrhaba,
Salih Dinçer yazdı:Resim işleme konusunda Photoshop'dan sonra ücretsiz bir yazılım olan GIMP'i tavsiye ederim.
Umarım kusuruma bakmazsınız, ama GIMP'i kesinlikle tavsiye etmem. Neden? GIMP (ve başka benzer nitelikte bir sürü resim işleme programı) renk başına 8 bit. Bunları gökyüzü fotoğraflarınızda kullanırsanız, resimlerinizdeki bazı önemli ayrıntıları kaybedersiniz. Örneğin bir Canon 350D den renk başına 12bit lik veri geliyor. 4096 değer. Bunu 8 bite indirirseniz, sadece 256 değer kalacak! Tam bir katliam...
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#11184
Merhaba,

Ücretsiz, gökyüzü resimleri için kullanılabilecek (renk başına 16 bit) bir resim işleme programı
FITSwork. Bildiğim kadarıyla program sadece Almanca, ancak şurada

http://turkastro.ussakli.net/wordpress/ ... more=1&c=1

güneş tutulması resimlerinin brileştirilmesi için bir Türkçe anlatımı var. Ben de dergimizin önümüzdeki sayılarından biri için derin uzay resimlerinin birleştirilmesi için bir yazı yazacağım inşallah.
Kullanıcı avatarı
gönderen Gülhan YAŞAR
#11202
Tahir Şaban yazdı: Umarım kusuruma bakmazsınız, ama GIMP'i kesinlikle tavsiye etmem. Neden? GIMP (ve başka benzer nitelikte bir sürü resim işleme programı) renk başına 8 bit. Bunları gökyüzü fotoğraflarınızda kullanırsanız, resimlerinizdeki bazı önemli ayrıntıları kaybedersiniz. Örneğin bir Canon 350D den renk başına 12bit lik veri geliyor. 4096 değer. Bunu 8 bite indirirseniz, sadece 256 değer kalacak! Tam bir katliam...
Merhaba Tahir Bey ve Salih Bey,

Bilgiler için çok teşekkür ederim.

Tahir Bey, söylediğiniz gerçekten çok doğru. GIMP'in web sitesinden inceledim şu an kanal başına 8 bit destekliyormuş. Fakat iyi haber 2.4 sürümünden sonra (30 Ocak 2008'de çıkmış) 16bit destekleme çalışmaları başlayacakmış.
http://www.gimp.org/docs/userfaq.html#16bit yazdı: When can we see 16-bit per channel support (or better)?

For some industries, especially photography, 24-bit colour depths (8 bits per channel) are a real barrier to entry. Once again, it's GEGL to the rescue. Work on integrating GEGL into GIMP will begin after 2.4 is released. Once that work is completed, GIMP will support 16 bits per channel. If you need such support now and can't wait, cinepaint and krita support 16 bits per channel now.
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#11227
Gülhan Bey, haber için teşekkürler. Bu amatörler için iyi bir alternatif olabilir. Bence kontrol edilmesi gerekenler arasında, GIMP in yeni sürümünün 16 bit yazıp yazmadığı veya hangi işlemlerin 16 bit olduğu. Umarım hepsi 16 bit dir, ama PhotShop uzun yıllar yarı 16bit idi.
Kullanıcı avatarı
gönderen Gülhan YAŞAR
#11240
Tahir Bey sayenizde bir çok teknik bilgi edinmiş oluyoruz. Demek ki yarı 16bit diye bir kavram da varmış. Siz söylemeseniz hiç haberimiz olmadan GIMP kullanacaktık. Belki farketmeyecektik ama bilmek güzel şey.

3 Şubat gecesi havanın açıklığından faydalandım ve bu sefer bol bol resim çektim. Toplamda 30ar saniyelik 50 foto çekmişim. Bunların bir kısmı "dark" bir kısmı normal fotolar. Bakın başıma ne geldi :?:

22 adet normal fotoyu aldım, 1 tanesinin içine uçak girdiğinden çıkarttım. Kaldı 21. Bunları direk DeepSkyStack programıyla birleştirdim. Birleştirme işlemi 1 saatten fazla sürdü. Sonuçta bir de ne göreyim. Sağdaki apartman ile soldaki apartman birleşmiş, tüm resim apartmanlarla kaplanmış :D :D :D

Böyle bir şeyin olabileceğini tahmin etmiştim ama bu kadar iç içe geçeceklerini beklemiyordum. Sanırım en amatör astrofotoğrafçının düştüğü duruma düştüm.

İşte realist perspektiften yaklaştığım astro fotoğrafım 8)

Resim

Vakit bulduğumda üzerinde biraz çalışıp düzgün bir fotoğraf çıkartmaya çalışacağım.
Kullanıcı avatarı
gönderen Cüneyt Şanlı
#11244
Merhabalar,
Tahir bey verdiğiniz teknik bilgiler için teşekkürler,bilgi paylaştıkça değer kazanır,sayenizde önemli ayrıntıları öğreniyoruz....

Gülhan bey çıkardığınız sonuç çok ilginç görünüyor,acayip bir şey...Yeni denemeler yaptıkça umarım istenen sonuca ulaşırsınız,(ben henüz denemeyi bile beceremiyorum)...
Başarılar......
Kullanıcı avatarı
gönderen semih çakmak
#11255
Resim çok sanatsal olmuş 8)
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#11292
Merhabalar,
Gülhan YAŞAR yazdı:Tahir Bey sayenizde bir çok teknik bilgi edinmiş oluyoruz. Demek ki yarı 16bit diye bir kavram da varmış. Siz söylemeseniz hiç haberimiz olmadan GIMP kullanacaktık.
Olabilir, ama emin değilim. Sadece bir kontrol etmek gerektiğini söylemiştim. Zira PhotoShop yıllar evvel 16bit etiketine rağmen, bazı fonksyonları hala 8bit de kalmıştı. Bu fonksyonlardan birini kullandığınızda, resim 8bit e indiriliyordu. Artık ondan sonra 16bit lik fonksyonları da kullansanız, resim 8 bitlik resim haline gelmişti.

GIMP de böyle bir şey var mı bilmiyorum?
... Kaldı 21. Bunları direk DeepSkyStack programıyla birleştirdim. Birleştirme işlemi 1 saatten fazla sürdü. Sonuçta bir de ne göreyim. Sağdaki apartman ile soldaki apartman birleşmiş, tüm resim apartmanlarla kaplanmış :D :D :D
Gerçekten sanatsal bir resim çıkmış ama herhalde başka bir sonuç bekliyordunuz. Sanki yazılım üst üste çakıştırılacak yıldızları bulamamış gibi görünüyor? DeepSkyStacker i hiç kullanmadığım için şu an bir şey söyleyemiyeceğim. FITSwork yazılımı için bir Türkçe kılavuz hazılramaya çalışıyorum, bu benim için geyet kullanışlı bir yazılım.
Kullanıcı avatarı
gönderen Salih Dinçer
#11306
Gülhan bey, güzel fotoğraf elinize sağlık. Madem yazılım ile çektiğimiz fotoğraflı işliyoruz ('manipulation' değil) o halde sanatsal bir takım filitrelerden (plug-in) geçirebiliriz. Peki hangi filitreyi kullandınız? Sanki Vista'nın masaüstü resimlerine benzemiş...:)

Tahir ağabey, acaba 8 bit ile 16 bit arasında farklılığı çektiğiniz bir fotoğrafda gözlerimiz önüne serebilir misiniz? Hatta bana bir tane 16 bit RAW biçiminde astrofotoğraf gönderseniz de bunu bir GIMP bir de Photoshop ile açıp PNG olarak kayıt etsem. Gerçekten aradaki farkı çok merak ediyorum... :?:
gönderen Hasan Emre Alptekin
#11319
Tahir Şaban yazdı:Olabilir, ama emin değilim. Sadece bir kontrol etmek gerektiğini söylemiştim. Zira PhotoShop yıllar evvel 16bit etiketine rağmen, bazı fonksyonları hala 8bit de kalmıştı. Bu fonksyonlardan birini kullandığınızda, resim 8bit e indiriliyordu. Artık ondan sonra 16bit lik fonksyonları da kullansanız, resim 8 bitlik resim haline gelmişti.
CS'den önceki eski sürümleri sınırlıydı, yinede hala bazı efektleri desteklemese de cs3 çok daha iyi.
Salih Dinçer yazdı: Tahir ağabey, acaba 8 bit ile 16 bit arasında farklılığı çektiğiniz bir fotoğrafda gözlerimiz önüne serebilir misiniz? Hatta bana bir tane 16 bit RAW biçiminde astrofotoğraf gönderseniz de bunu bir GIMP bir de Photoshop ile açıp PNG olarak kayıt etsem. Gerçekten aradaki farkı çok merak ediyorum... Question
16 bit dosyayı 8 bite çevirip kayıt edince 16 bit ile arasında bir fark görülmez.Fark işleme sırasında ortaya çıkıyor, filter efekt veya adjustment ayarlar uygulandığında piksel hataları daha az oluyor, detaylar daha çok korunuyor.

Bunu 16 bit ve 8 bitlik ayrı ayrı dosya açıp boyayıp efekt uygulayarakta görmek mümkün.Özellikle yüksek değerlerde unsharp mask ve level değişikliklerinde çok büyük fark ortaya çıkar.Yalnız 8 biti 16 bite çevirirseniz 16 bit görünümlü 8 bit olur.Onun için boyamadan önce 16 bite ayarlayıp resmi oluşturmak gerek.
gönderen Hasan Emre Alptekin
#11327
Örnek vermek gerekirse
Önce 16 bit boş sayfa açın
Çeşitli renklerde gradient ve fırça ile boyayıp resim yapın
8 bitlik yeni sayfa açın
Control-alt ile oluşturulan resmi 8 bitlik sayfaya sürükleyin
2. sayfa 8 bit olduğundan taşınan resmin 16 bitten 8 bite ineceğini yazan mesaj
gelecek ok deyin.
(Bir fark henüz görünmedi.)
Her ikisine aynı değerlerde efektler uygulayarak farkı görebilirsiniz.
Kullanıcı avatarı
gönderen Salih Dinçer
#11336
Hasan verdiğin bilgiler için teşekkürler...

Az önce MX (7.0 sürümü) ile bir deneme yaptım ve Tahir ağabeyin Photoshop'un kısmen desteklediği 16 bit olayından ne demek istediğini anladım. Yeni sürümlerde neler yapılabiliyor bilmiyorum ama bahsettiğim sürümde 16 bit çok fazla bir şey yapamıyorsunuz. Mesela kes, yapıştır gibi basit bir işlem bile etkin değil. Eğer yapabilseydim aşağıdaki resmi 4 eşit parçayı bölüp hepsine aynı işlemi uygladıktan sonra birleştirecektim...

http://a.img-dpreview.com/reviews/Canon ... linear.tif (daha fazlası)

Ama Photoshop bana bu imkanı vermedi! Açık olan işlemlerin listesi kabaca şöyle:
- Rotate and Size
- Gaussian Blur
- Unsharp Mask
- Solarize
- High Pass
- Add Noise
- Dust & Scratches
- Median

Bu listede ilki haricinde diğerleri hep filitre. Katmanlara (layer) bölmek, karıştırmak (blending) gibi hiç bir şeyi yapamıyorsunuz. Muhtemelen son sürümü (CS3) tam veya daha çok 16 bit desteği veriyordur ama bilemiyorum 1075 € vermeye değer mi? Galiba en iyisi GIMP'in bu sene içerisinde çıkacak yeni sürümünü beklemek.

Tahir ağabey, peki sizin kullandığınız yazılım 16 biti destekliyor mu? Sanırım ismi ImagePlus'dı?

Sevgiler, saygılar...
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#11343
Merhaba,
Salih Dinçer yazdı:Tahir ağabey, acaba 8 bit ile 16 bit arasında farklılığı çektiğiniz bir fotoğrafda gözlerimiz önüne serebilir misiniz? Hatta bana bir tane 16 bit RAW biçiminde astrofotoğraf gönderseniz de bunu bir GIMP bir de Photoshop ile açıp PNG olarak kayıt etsem...
Fark normalde gözle görünmez. Ancak "stretching" işleminden sonra, resim 8 bitlikse ekranda çirkin dikdörtgenler belirmeye başlar.

Konu şöyle de anlatılabilir: Normalde insan gözü için renk başına 8 bitlik bir resim tamamen yeterlidir. Yani renk başına 256 değer. Ancak astronomide çok sönük ve çok parlak cisimler yan yana bulunmaktadır. Örneğin 16 bitlik bir RAW resminde gürültü eşiği 30 da olsun, en parlak yıldızlar 65565 ile doyuma girmiş olsun ve sönük bir bulutsunun değerleri de 60-600 arasında olsun. Şimdi bu resmi 8 bite çevirirseniz bütün değerler 256 ile bölünecektir. Haliyle gürültü ile bulutsunun sönük kısımları artık birbirinden ayrılamayacaktır. En parlak kısmı bile 2 değerini alacaktır. Haliyle bu resim içinde bulutsuya ait ayrıntılar (600-60=550 değer) neredeyse yok edilmiş olacaktır.
Peki resim 16 bit kalınca? O zaman resmi logaritmik eğrilerle işliyoruz (stretching). Sönük değerleriı daha çok, parlak değerleri az kuvvetlendiriyoruz. Bu sayede pek görünmeyen bulutsu ortaya çıkmış oluyor. İşleme bittikten sonra resmi 8 bite çevirmekte pek bir sorun yok. Zira 60-600 değerleri belki de şimdi 3000-30000 arasına çıkarılmış olacaktır? Artık bunları 256 ya bölebiliriz ve hala göz için tatmin edici bir sonuç elde edebiliriz.

Şu anda büroda olduğumdan elimde 16 bitlik bir örnek yok malesef.
Kullanıcı avatarı
gönderen Tahir Şaban
#11344
Merhaba Salih Bey,
Salih Dinçer yazdı:Muhtemelen son sürümü (CS3) tam veya daha çok 16 bit desteği veriyordur ama bilemiyorum 1075 € vermeye değer mi?
Evet, CS3 tam 16 bit.
Tahir ağabey, peki sizin kullandığınız yazılım 16 biti destekliyor mu? Sanırım ismi ImagePlus'dı?...
Evet ImagesPlus tam 16 bitlik ve galiba sadece 180 Dollar. Üstelik gök resimlerini işlemeye Photoshop dan daha uygun, çünkü bu iş için yapılmış.

Bir tane de bedava 16 bit lik yazılım var: FITSwork. Bu da fena değil. Bir mahsuru var: Almanca. Üreticisiyle irtibata geçtim, malesef şu anda başka bir dile çevirmek mümkün değilmiş, çünkü bu gereksinim programlamada dikkate almamış. Neyse, ben yine de gelecek dergi sayısı için bir kullanım kılavuzu hazırlamaya çalışacağım. Çünkü FITSwork çoğumuzun işini %95 görecek.

Bu arada çoğu amatör PhotoShop'u sadece son renk ayarlamaları için kullanırlar. Resim birleştirme, karanlık resim vs. için Photoshop (veya GIMP) pek kullanışlı değil. Bu işlemleri bu tür yazılımlarda hep yayan yapmak gerekiyor...
gönderen Hasan Emre Alptekin
#11354
Gimp'in 16 bit ve cmyk desteği dışında photoshop'tan geri kalır yanı yok.Birde 32 bit var tabi,
hiç hdri oluşturmadım, ama bildiğim kadarıyla kamera sabit halde birden fazla farklı exposure değerlerinde çekim yaptıktan sonra birleştirilerek 32 bit hdri elde ediliyor.Farklı exposure değerlerindeki çekim sayısı ne kadar fazla olursa sonuçta ortaya çıkan hdri dosyasındaki ışık bilgiside okadar çok oluyor.
Bu tekniği anlatan bir makale var burada, belki yararlı olur.
http://www.hakkiceylan.com/hdr_fotograf ... hotomatix/
Uzay İnterneti:Starlink Projesi

Fikir güzel, mekan güzel ama yemezler...[…]